Op 19 juli 1945, 75 dagen nadat de tweede wereldoorlog was afgelopen, kwam een aantal dorpsgenoten bijeen en werd het dorpsbelang opgericht. In het kerkelijke gebouw wat destijds ten noordoosten van de kerk stond, werd een voorlopig bestuur gevormd.
Met de oprichting kwamen de zeepalencommissie en de boomrooierscommissie te vervallen. Deze hadden er in laatste oorlogsjaren voor gezorgd dat de kachel kon blijven branden. Met het geld van beide organisaties, ruim f 800,- en het lidmaatschap van f 1,- per huishouden, was er een gezonde financiële start.
Besturen was toen nog een mannenaangelegenheid. Het eerste bestuur werd gevormd door G. Scheffer (hoofd openbare school), A. van der Heide (hoofd christelijke school). Andere bestuursleden; P. Braaksma (manufacturen), A. Kooi (verzekeringsagent), K. van der Wal (fietsreparatie en huishoudelijke artikelen), H. Tadema (brandstoffenhandel) en H. Bloembergen (melkhandel).
In 1955 waren de eerste vrouwen aanwezig op de vergadering en in 1966 kregen ze stemrecht. Pas in 1975 kwam de eerste vrouw in het bestuur en moesten we nog ongeveer 35 jaar wachten op de eerste vrouwelijke voorzitter.
Eerste agendapunten waren: ophalen van het huisvuil, stoppen van enkele “stankgaten”, verbetering van de busdienst, onderhoud van de kerkklok, opknappen van de trottoirs, aanleg van een zwemgelegenheid, een dorpsbadgelegenheid, de vervallen molen opknappen, aanleg sportterrein waar nu het Waling Dijkstraparkje is en het omvormen van het voormalige weeshuis tot het dorpshuis de Lichtbaak, later de Kyfhûeck.
Eén van de speerpunten was huizenbouw. Na de oorlog werden er een groot aantal slechte woningen afgebroken. Hiervoor kwamen niet meteen nieuwe woningen in de plaats. Het westelijke deel van de Mathijs Beckstraat was in de 50’er jaren het eerste grotere nieuwbouwproject.
Uit de notulen valt op te maken dat de verhouding met de gemeente niet altijd even goed was. Veel wensen werden pas na lang aanhouden gehonoreerd. In de 70’er jaren werd het contact tussen het dorpsbelang en de gemeente beter. Beschreven werd dat de voorzitter regelmatig op maandagmorgen rond koffietijd op het gemeentehuis was te vinden. Nadat het Bildt in 2018 opging in gemeente Waadhoeke veranderde het contact met de gemeente. Ieder dorp kreeg een contactambtenaar en een contactwethouder toegewezen.
In 1985 was er stront aan de knikker. In het kader van een kunstproject, reisden er een aantal containers met mest door de gemeente. In Sint Annaparochie weigerde men echter deze te plaatsen en vond men dat ze wel in Froubuurt terecht konden in wat nu het Waling Dijkstraparkje is. De burgemeester kwam zelfs langs om boze omwonenden te kalmeren. Dat dit niet echt lukte blijkt uit het feit dat hij door de politie moest worden ontzet. De container(s) zijn weer weggehaald.
Op jaarvergaderingen werd vaak een spreker uitgenodigd. Een gevangenisdirecteur, een hoofdredacteur van de Leeuwarder Courant, de bekende Friese schrijver Ulbe van Houten en ook een dominee kwam aan bod. Deze dominee Kalma waarschuwde in de jaarvergadering van 1961 voor ontkerkelijking, ontvolking van het platteland. “Het aantal echtscheidingen ligt in fabrieksplaatsen (steden) 6 maal hoger! En ook dat het naar het naar de bioscoop gaan van de jeugd leidt tot nietsdoen.
Naast de bijdrage van onze donateurs krijgen we een bedrag van de gemeente voor kleine kosten zoals vergaderkosten. Daarnaast een bedrag voor het financieren van kleine projecten. Voor grote projecten kunnen we een ontwikkelsubsidie en bij vervolg een projectsubsidie aanvragen. Hierbij is dan cofinanciering nodig. Dit kan zelfwerkzaamheid zijn maar ook kunnen we soms een beroep doen op Stichting Bildtse Belangen, provincie Fryslân, Rabobank, Oranjefonds, Wonen Noordwest Friesland en soms nog andere fondsen.
Dat we met elkaar veel gedaan krijgen lijdt geen twijfel. Het Multifunctioneelcentrum (MFC) is daar een geweldig voorbeeld van. Maar ook de pannakooi, de tokkelbaan, herinrichting van de doorgaande weg, opknappen van de Mathijs Beckstraat, het fitnesspark, het Waling Dijkstraparkje, het zitelement op het Kerkplein met een informatiebord, de zitbank bij de jeu de boulesbaan, het opzetten van een dorpscanon, de aanschaf van drie AED’s, de groeninrichting van het dorp, onze eigen dorpsvlag, zijn allemaal mede mogelijk gemaakt door onze vereniging.